W krajach zachodnich od wielu lat rozwijana jest idea miejsc przyjaznych dla osób z autyzmem (ang. autism friendly spaces). Również w Polsce, coraz częściej podejmowane są działania na rzecz osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (według badań obecnie najczęściej występującymi zaburzeniami rozwoju u dzieci). Stworzenie szansy osobom z autyzmem na jak najpełniejszy udział w życiu społecznym wymaga uwzględnienia potrzeb tej grupy już na etapie projektowania rozwiązań, a potem w trakcie ich wdrażania. Trzeba wziąć pod uwagę to, że ta grupa osób inaczej poznaje świat, inaczej komunikuje się i w odmienny sposób wyraża swoje potrzeby. Zazwyczaj ludzie z autyzmem są odbierani jako dziwnie zachowujący się i niechętnie nawiązujący kontakt z otoczeniem. Dlatego opracowanie uniwersalnych rozwiązań dedykowanych tej grupie jest procesem złożonym, wymagających od placówki zachowania równowagi pomiędzy potrzebami osób z autyzmem, a możliwościami otoczenia.

Konieczność otwarcia się społeczeństwa na osoby z autyzmem sygnalizują już nie tylko ich rodziny, ale również pracownicy rozlicznych instytucji. Jest to spowodowane coraz większą obecnością osób z autyzmem w przestrzeni publicznej. Szacuje się bowiem, że w Europie żyje ponad 5 milionów osób z autyzmem. Należy też pamiętać, że bardzo wiele z nich nie pojawia się w przestrzeni publicznej. Jest to spowodowane brakiem akceptacji społecznej, a także brakiem nawyku korzystania z dóbr kultury. Dziecko z autyzmem niestety częściej jest izolowane od społeczeństwa, niż aktywnie zachęcane do brania udziału w życiu społecznym i kulturalnym. Zmiana tego podejścia wymaga czasu oraz zmiany powszechnych przekonań.

Fundacja SYNAPSIS, obok działań czysto edukacyjnych, prowadzi szereg projektów nastawionych na aktywizację osób z autyzmem w różnych dziedzinach życia. Przykładem takiego działania był prowadzony w 2013 roku, projekt „Kultura przyjazna osobom z autyzmem”. Ścisła współpraca z instytucjami kultury zaowocowała wypracowaniem uniwersalnych rozwiązań i narzędzi ułatwiających osobom z autyzmem włączenie się w życie kulturalne. Konsultacje proponowanych rozwiązań prowadzone były zarówno wśród osób z autyzmem, jak i ich rodzin, a także pracowników placówek kulturalnych.

Wśród trudności, które należało pokonać były m.in. problemy z samodzielnym odszukiwaniem miejsc (brak oznakowania przestrzeni i precyzyjnych instrukcji), czy konieczność samodzielnego radzenia sobie w sytuacjach wymagających interakcji z innymi osobami. Osoby z autyzmem nie zawsze wiedziały kogo i w jaki sposób poprosić o pomoc lub informację. Miały też problemy z samym zrozumieniem dawanych przez obsługę wskazówek. Do innej grupy utrudnień należały problemy wynikające z liczby bodźców sensorycznych występujących w placówkach, np. duża liczba innych zwiedzających, intensywność i przemieszanie się bodźców, natężenie dźwięku i temperatura panująca w pomieszczeniach.

Aby uczynić przestrzeń placówek kulturalnych bardziej przyjazną dla osób z autyzmem, zostały opracowane przewodniki pozwalające na wcześniejsze przygotowanie się do odwiedzenia placówki (można je znaleźć na stronach m.in. Zachęty – Narodowej Galerii Sztuki, Centrum Nauki Kopernik i Teatru Baj ). W samych placówkach pojawiły się proste systemy oznaczeń, wyznaczone zostały miejsca wyciszenia, umożliwiające rozładowanie napięcia wynikające z przeciążenia sensorycznego. Powstały również gotowe scenariusze zajęć dedykowanych osobom z autyzmem. Kluczowe dla powodzenia całego przedsięwzięcia były spotkania warsztatowe , których zadaniem było poszerzenie wiedzy pracowników instytucji kulturalnych z zakresu niepełnosprawności ze spektrum autyzmu. Dzięki temu poczuli się pewniej w kontaktach z osobami z autyzmem, gdyż wiedzą w jaki sposób najlepiej mogą im pomóc i jak zareagować w sytuacjach trudnych. Działania dla osób ze spektrum autyzmu w placówkach biorących udział w projekcie są kontynuowane, a w niektórych z nich stanowią obecnie element stałej oferty.

Doświadczenie wynikające z rocznego projektu „Kultura przyjazna osobom z autyzmem” potwierdza, że bardzo dużo zależy od wyobraźni i otwartości gospodarzy placówki. Podjęte działania to jednak kropla w morzu potrzeb. Aby włączenie w życie społeczne osób z autyzmem było możliwe potrzebne są zmiany stereotypowego myślenia o osobach z tym zaburzeniem.

Podjęta obecnie współpraca z bibliotekami w ramach projektu „Bibliotekarzu zaprzyjaźnij się z osoba z autyzmem” jest bardzo ważnym krokiem do osiągnięcia tego celu. Obecnie biblioteka to już nie tylko zbiór katalogów i czytelnia. To również miejsce w którym można zdobywać wiedzę, korzystając z audiobooków, czasopism czy filmoteki. Dodatkowo biblioteki stale poszerzają swoją działalność i organizują m.in. spotkania z autorami książek, kursy komputerowe, wystawy czy inne ciekawe wydarzanie kulturalne. Biblioteka może stać się miejscem w którym osoby z autyzmem będą mogły zaprezentować swoją pasję i poznać ciekawych ludzi. Dużym atutem bibliotek jest ich dostępność i rozbudowana sieć. Warto również pamiętać, że biblioteki prowadzą działania edukacyjne, których adresatami jest najbliższe otoczenie, a wśród tematów prowadzonych zajęć może być także autyzm.

Podobnie jak przy współpracy z placówkami kulturalnymi, ważnym źródłem inspiracji są działania podejmowane w innych krajach m.in. Libraries and Autism: We’re Connected czy Targeting Autism . Tutaj także można znaleźć przykłady przewodników ułatwiających korzystanie z biblioteki zawierający przejrzysty zbiór zasad i plan wizyty, szkolenia dla pracowników, systemy oznaczeń oraz proste tablice do komunikacji. Wśród polecanych rozwiązań pojawiają się również propozycje zajęć w bibliotece dedykowanych osobom z autyzmem, odwołujące się do ich zainteresowań. Dlatego śledząc zagraniczne rozwiązania, rozpoczynając działania w ramach projektu „Bibliotekarzu zaprzyjaźnij się z osoba z autyzmem” postawiliśmy sobie za główny cel podniesienie kompetencji bibliotekarzy w zakresie obsługi czytelników z autyzmem oraz pokazanie osobom z autyzmem i ich opiekunom, że biblioteka może być miejscem, w którym warto spędzać czas wolny.

Oczywiście przy przygotowywaniu działań będziemy uwzględniać różnice, wynikające ze stopnia nasilenia zaburzenia autyzmu u poszczególnych osób. Już podczas pierwszych wizyt w bibliotekach, które odbywały się w ramach projektu, widać było jak różnie podchodzą to tematu bibliotek osoby niżej a jak wysoko funkcjonujące. Jakich informacji szukają, co je interesuję a także co stanowi dla nich motywację do korzystania z zasobów bibliotecznych.

Jesteśmy przekonani, że nasz projekt może przynieść dużo dobrego zarówno osobom z autyzmem, pracownikom bibliotek, jak i przedstawicielom środowiska zgromadzonego wokół bibliotek.  Sukcesem projektu będzie, jeśli zapoczątkowane działania będą kontynuowane również po jego zakończeniu.