Trudności wynikające z niepełnosprawności jaką jest autyzm, mają znaczny wpływ na życie codzienne dotkniętych nią osób. Dlatego we współpracy z bibliotekami, terapeutami i osobami z autyzmem opracowywaliśmy pomoce, których głównym celem jest wsparcie osoby z autyzmem w taki sposób, aby była w stanie samodzielnie poradzić sobie w danej sytuacji. Przygotowywane narzędzia uwzględniają różnice, wynikające z poziomu funkcjonowania u poszczególnych osób. Należy pamiętać, że każde z tych pomocy może być z powodzeniem wykorzystane także przez innych czytelników biblioteki.
Pobierz pakiet materiałów:
Grywalizacja – Labirynt
Jak działa Labirynt? Podczas gry planszowej podopieczni otrzymują do wykonania misje, które mogą zrealizować jedynie w bibliotece. Gdy zadanie zostanie wykonane, podopieczni zapisują wyniki swojej pracy na karcie relacji i otrzymują od bibliotekarza pieczątkę na znak ukończenia misji. Następnie, po powrocie na zajęcia, zdają kartę relacji Prowadzącemu rozgrywkę, a ten przyznaje graczom odpowiednią ilość “kafli korytarzy”. Służą one do budowania tunelów Labiryntu, w którego środku widnieje Księga Stworzenia i Zagłady. By do niej dotrzeć, gracze muszą regularnie wypełniać misje, oraz stawiać czoła zagrożeniom pojawiającym się na ich drodze korzystając ze znalezionych przedmiotów, oraz współpracując ze sobą nawzajem. W drodze do centrum Labiryntu mogą napotkać Bohaterów, którzy powierzą im Misje Specjalne wyżej punktowane i trudniejsze zadania, zapoznające graczy ze znaną postacią ze świata kultury, nauki i sztuki. Każdy z tych bohaterów jest postacią historyczną, u której również zdiagnozowano Zespół Aspergera.
Poradnik
W tej publikacji znajdziesz podstawowe informacje na temat autyzmu, a także o postrzeganiu biblioteki przez osoby nim dotknięte, jako bezpiecznego miejsca rozwoju intelektualnego, budowania relacji społecznych, uczenia się samodzielności. Na podstawie uzyskanych opinii uczestników projektu opracowano wskazówki przybliżające krok po kroku, co należy zrobić, aby biblioteka stała się przyjazna osobom z autyzmem, jak rozpoznać czytelnika z zaburzeniami autystycznymi i jak radzić sobie z jego obsługą w różnych sytuacjach. Zaprezentowano zestaw pomocy wraz ze wskazówkami dla bibliotekarzy i osób z autyzmem, i pokazano jak z nich korzystać podczas wizyt w bibliotekach.