Dostępność w bibliotece?

Projekt „Rzecznicy dostępności w bibliotekach” prowadzony przez Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich oraz Fundację Kultury bez Barier w 2020 roku, był odpowiedzią na potrzebę usystematyzowania wiedzy w zakresie dostępności. Chcieliśmy pokazać, że dostępność oprócz obowiązku ustawowego jest wspaniałą okazją do tworzenia różnorodnej publiczności, a wprowadzone rozwiązania posłużą wszystkim czytelnikom, nie tylko osobom z niepełnosprawnościami.

W pierwszym etapie projektu uczestnicy wzięli udział w serii szkoleń na temat potrzeb osób z różnymi niepełnosprawnościami oraz rozwiązań narzędzi mogących mieć zastosowanie w bibliotece.

W kolejnym mieli przeprowadzić dostępne wydarzenie w swojej bibliotece. W rzeczywistości uczestnicy mieli przed sobą dwa wyzwania. Przygotowanie wydarzenia i dopasowanie go do ograniczeń związanych z pandemią COVID-19. Kreatywność i otwartość bibliotekarzy nie zawiodła. Pomysły były niezwykle różnorodne dopasowane do profilu działalności bibliotek.

Szkolenia

Wiedza zdobyta podczas szkoleń została przekazana dalej, dzięki Wojewódzkiej Bibliotece im. Hieronima Łopacińskiego w Lublinie, Wojewódzkiej Bibliotece Publiczna w Olsztynie i Miejskiej Bibliotece Publicznej w Szczecinie. Zorganizowane szkolenie online cieszyły się dużym zainteresowaniem lokalnego środowiska. Zachęcamy do zapoznania się z webinarium Anny Rutkowskiej, które odbyło się w ramach Biblioteki Online – Widzieć więcej niż się widzi, wiedzieć więcej niż się wie – czyli o osobach ze szczególnymi potrzebami w bibliotece”.

Warsztaty i spotkania

W wakacje i pierwszych jesiennych miesiącach, udało się przeprowadzić warsztaty i spotkania, których uczestnikami były osoby z niepełnosprawnością.

W oddziale dla Dzieci i Oddziale Zbiorów Specjalnych MBP w Łomży zagościła młodzież z Zespołu Szkół Specjalnych nr 8 w Łomży i dorośli z Warsztatu Terapii Zajęciowej. Wycieczki edukacyjne, gra terenowa, tworzenie lapbooków, gier planszowe to tylko kilka aktywności zaproponowanych w ramach projektu „HistoGranie”.

Na plenerze literacko-malarskich „Z książką na sztaludze” zorganizowanym przez Gminną Biblioteka Publiczna w Samborcu, spotkali się uczestnicy Warsztatu Terapii Zajęciowej, uczniowie i nauczyciele ze Szkoły Podstawowej w Śmiechowicach. Co ważne to biblioteka na ten dzień przeniosła się do siedziby Warsztatów Terapii Zajęciowej. Był to świetny pomysł na pokonanie barier architektonicznych, ale także geograficznych. Obrazy wykonane podczas pleneru zostały zaprezentowane na wystawie w Urzędzie Gminy w Samborcu. Współpraca Filii Integracyjnej Książnicy Beskidzkiej w Bielsko-Białej z przedszkolami zaowocowała stworzeniem miejsca przyjaznego dzieciom ze spektrum autyzmu oraz ich opiekunom zarówno w zakresie fizycznej aktywności jak również fachowej pomocy w zakresie odpowiedniej literatury. A to tylko jedno z wielu działań z zakresu dostępności realizowanych w Książnicy Beskidzkiej. Obejrzyj relację z wizyty przedszkolaków w bibliotece.

Biblioteka działająca w Szkole Podstawowej nr 1 im. Marii Konopnickiej w Ostrowie Wielkopolskim, zaproponowała warsztaty na temat emocji uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (uczniów w spektrum autyzmu, uczniów mających problemy emocjonalne, uczestników świetlicy socjoterapeutycznej).

Przemyska Biblioteka Publiczna zaprosiła uczniów z klasy III ze Specjalnego Ośrodka Szkolno-wychowawczego w Przemyślu. Była to dla nich pierwsza wizyta w bibliotece. Dzieci były bardzo zaciekawione książkami, jakie znajdują się w Dziale dla Dzieci i Młodzieży. Szczególnym zainteresowaniem cieszyły się książki trójwymiarowe. Deklaracja kolejnych spotkań zaowocowała stworzeniem zajęć online, które stanowiły kontynuacje współpracy w momencie ponownego zamknięcia bibliotek.

Dostępności i różnorodności warto uczyć już najmłodszych czytelników. Szkolna biblioteka Podstawowa nr 8 im. Wojska Polskiego w Kielcach w ramach Ogólnopolskiego Dnia Głośnego Czytania zaprosiła uczniów na wysłuchanie baśni Hansa Christiana Andersena, „Brzydkie Kaczątko”, przedstawionego za pomocą teatrzyku Kamishibai. Baśń była tłumaczona na polski język migowy. Co wzbudziło ogromne zaciekawienie uczniów.

Dostępne materiały i multimedia

Warto skorzystać z doświadczeń Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej i Centrum Animacji Kultury w Poznaniu, którzy w spotkaniach online DDK zapewnili tłumaczenie na polski język migowy. Materiały można obejrzeć na profilu WBPiCAK w serwisie Youtube.

Dostępne materiały stworzyła również Miejska Biblioteka Publiczna w Legionowie. Zbiór lokalnych opowieści o ludziach, którzy żyli i działali w czasie wojny polsko-bolszewickiej na terenie Mazowsza, posiadał tłumaczenie na polski język migowy, napisy a do prezentowanych przedmiotów stworzono audiodeskrypcje. Więcej o wystawie na stronie internetowej www.wcieniu1920.pl

Z myślą o odwiedzinach osób w spektrum autyzmu, przewodnik przygotowujący do wizyty stworzyła Biblioteka Miasta i Gminy Barcin im. Jakuba Wojciechowskiego. W przewodniku zawarto zdjęcia i informacje jak zaplanować wizytę, jak wygląda sposób wypożyczenia książek i jakie obowiązują zasady.

Kompleksowy Przewodnik po kulturze bez barier w gminie Andrychów stworzyła Patrycja Kołodziejczyk ze Stowarzyszenia Otwórzmy Drzwi na Świat. Zebrała w nim informacje o instytucjach kultury a w szczególności bibliotekach, opisując dostępność, ofertę i niezbędne dane kontaktowe.

Projekty bibliotek

Zapraszamy do obejrzenia galerii prac osób niepełnosprawnych – uczestników Warsztatów Terapii Zajęciowej w Gdańsku. Biblioteka bez Barier, filia Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki Publicznej w Gdańsku ...
Szkolenie skierowane jest do bibliotekarzy bibliotek publicznych z województwa warmińsko-mazurskiego, którzy chcą zapoznać się z zapisami w ustawach o dostępności uchwalonych w 2019 r. oraz dla tych bibliotekarzy, którzy uczestniczyli w szkoleniach z tej tematyki, a chcieliby utrwalić swoją wiedzę. ...
Projekt „W cieniu Wielkiej Bitwy” realizowany w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Legionowie, a dofinansowany z dotacji „Koalicje dla Niepodległej #wiktoria1920” został poświęcony lokalnym opowieściom o ludziach, którzy żyli i działali w czasie wojny polsko-bolszewickiej w 1920 roku na terenie Mazow...
„Zoo-baczyć opolskie Zoo” – scenariusz zajęć Grupa docelowa: dzieci niedowidzące i słabowidzące w wieku 6-8 lat, grupa do 10 osób (+ opiekunowie) ...