Fundacja SYNAPSIS oraz Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich w ramach programu „Obywatele dla Demokracji” realizują projekt „Bibliotekarzu zaprzyjaźnij się z osobą z autyzmem”. Dzięki projektowi na przełomie czerwca i lipca 2015 roku Biblioteka Uczelni Łazarskiego miała przyjemność gościć trzykrotnie Osoby z Autyzmem wraz z opiekunami. Podczas każdego spotania bibliotekarze starali się przybliżyć uczestnikom naszą bibliotekę, zasady w niej panujące, oraz pokazać , czym się różni biblioteka uczelniana od biblioteki publicznej czy szkolnej. Właśnie te różnice w księbiozbiorze oraz specyfika samej biblioteki wzbudziły zainteresowanie grupy. Pracownicy starali się pomóc każdej osobie w znalezieniu informacji ją interesujących, a także pokazali w jaki sposób uczestnik spotkania może samodzielnie poszukiwać w otwartych źródłach, informacji o swoich zainteresowaniach.

Sporą ciekawość wzbudziły w uczestnikach specyficzne pozycje w naszym katalogu oraz fakt, że można wypożyczyć nie tylko „tradycyjne” książki, ale także gry planszowe, mapy, książki na nośnikach cyfrowych, filmy czy czytniki e-booków.

Ciekowość wzbudziły ponadto urządzenia przeznaczone dla osób niepelnosprawnych, takie jak: stoliki z elektrycznie podnoszonym blatem dla osób niepełnosprawnych ruchowo, komputery ze specjalną klawiaturą i myszką oraz ekranem dotykowym, przeznaczone dla użytkowników niedowidzących i słabowidzących, elektroniczna lupa oraz urządzenie powiększające tekst, które także „mówi” dany tekst, po uprzednim zrobieniu zdjęcia.

Zainteresowanie wzbudzały także, coraz populerniejsze również w bibliotekach publicznych, miękkie pufy, na których czytelnicy mogli odpoczywać i relaksować się w przerwach między nauką.
Specyfika biblioteki uczelnianej z konkretnymi dziedzinami nauki nie przeszkodziły uczestnikom spotkań w znalezieniu dla nich publikacji, odpowiadających ich zainteresowaniom. Na konkretnych półkach wyszukali samodzielnie lub z nasza pomocą książki historyczne, atlasy czy książki podróżnicze. Poszukiwania w Internecie pozwoliły im znaleźć różne ciekawe informacje na tematy, których nie znaleziono na półkach, a również interesowały uczestników.

Wizyty można uznać za udane zarówno dla osób odwiedzajacych nas, jak i dla bibliotekarzy. Uczestnikom przyblizono specyfikę biblioteki akademickiej, jej zbiory, ofertę usług, zasady korzystania ze zbiorów, możliwości korzystania z nowoczesnych urzadzeń informacyjnych itp. Bibliotekarze z kolei mieli okazję poznać specyfikę zachowań osób autystycznych w przestrzeni bibliotecznej, sposoby nawiazania z nimi skutecznej komunikacji.

Dominika Stepanajtys
Jakub Fornalczyk